Teknoloji

EY Gelecek Tüketici Endeksi sonuçları açıklandı

EY Geleceğin Tüketici Endeksi sonuçlarına göre, tüketiciler artık daha fazla tasarruf ediyor, gıda bütçelerini kısıyor, kişisel refahlarını gezegensel endişelerin önüne koyuyor ve ihtiyaçlarını yönetmek için teknolojiye güveniyor.

Şirketten yapılan açıklamaya göre uluslararası danışmanlık, denetim ve vergi şirketi EY (Ernst & Young), Future Consumer Index araştırmasının 12’ncisini yayınladı. Yeni tüketici tercihleri ​​ile değişen tutum ve alışkanlıklara odaklanan araştırma, 27 ülkeden 21 bin tüketici ile yapılan anket sonuçlarını içeriyor.

EY Geleceğin Tüketici Endeksi anketine göre, dünya genelinde tüketicilerin yüzde 94’ü artan yaşam beklentisi maliyetlerinden endişe duyduklarını söylüyor. Ayrıca katılımcıların neredeyse yarısı daha az tüketmeyi planlarken, yüzde 67’si artık eşyalarını değiştirmek yerine tamir ettiğini belirtiyor. Bir diğer dikkat çeken konu ise Kovid-19 salgınından bu yana ilk kez sağlık endişelerinin yüzde 7 artarak gezegene ilişkin endişeleri geride bırakması. Araştırmalar, tüketicilerin çevre sorunlarından çok kişisel sağlıklarını önemsediklerini gösteriyor.

Araştırma, dünya genelinde tüketicilerin yüzde 92’sinin yaşadıkları ülkenin ekonomisiyle çok ilgilendiğini ve yüzde 39’unun önümüzdeki 6 ayda ekonominin düzelmeyeceğini söylediğini gösteriyor. Tüketiciler hayatlarının birçok alanında harcamalarını kısmak ve bütçelerini temel ürünlere harcamak için harekete geçiyor. Ankete katılanların yüzde 44’ü daha az paketlenmiş gıda almayı planlıyor ve neredeyse yarısı (yüzde 49) daha az gıda tüketmeyi planlıyor.

Araştırmanın sonuçlarıyla ilgili bir saplantı, perakendecilere ve tüketim malları şirketlerine güvenin azalmasıdır. Buna göre tüketicilerin dörtte üçünden fazlası (yüzde 79) son 3-4 ayda gıda fiyatlarının arttığını düşünüyor. Yüzde 74’ü, bazı markaların paket boyutlarını küçülttüğünü ancak fiyatın aynı kaldığını fark ettiklerini söylüyor. Yüzde 64’lük bir kesim ise, özel markalı işlerin bilinen ve öne çıkan markalı işler kadar temiz olduğuna inanıyor.

Ayrıca araştırmaya göre katılımcıların yüzde 62’si giyim, ayakkabı ve aksesuarda son moda trendlerini takip etme ihtiyacı hissetmiyor. Tüketicilerin üçte birinden fazlası (yüzde 36) giyim için daha az harcamayı planlarken, yarısından fazlası artık değiştirmek yerine tamir etmeyi tercih ediyor. Bu, her zaman en yeni eserlere sahip olma konusundaki klasik tüketici arzusunun değiştiğini gösteriyor.

Sağlık, gezegensel kaygılardan ağır basar

Araştırmanın değerli sonuçlarından biri de sağlık endişelerinin Mayıs 2021’den bu yana ilk kez gezegensel endişeleri geride bırakması.

EY Geleceğin Tüketici Endeksi, değişen tercihlerin ve alışkanlıkların ortaya çıkardığı fırsatları ve zorlukları önceden tahmin etmeyi kolaylaştırmak için tüketicileri 5 kategoride (önce gezegen, önce deneyim, önce toplum, önce sağlık ve önce uygun fiyat) sıralıyor. Son çalışmadaki 5 segmentten “önce gezegen” yüzde 9 ile en büyük düşüşü yaşadı (yüzde 25’ten yüzde 16). Sonuç, tüketicilerin karşılanabilirlik ve fiyata öncelik verdiğini ve artık sürdürülebilirliği daha az endişe kaynağı olarak gördüklerini gösteriyor.

Araştırma ayrıca, “önce sağlık” tüketici kümesinin Ekim 2022’den bu yana yüzde 7 büyüdüğünü (yüzde 17’den yüzde 24’e) ve uygun fiyattan sonra ikinci en büyük segment haline geldiğini ortaya koyuyor. Bu artış, tüketicilerin kendi mali durumlarına ve esenliklerine odaklandıkları, kişisel ihtiyaçlarını toplu çabalara göre yeniden önceliklendirdikleri anlamına geliyor.

Teknoloji, endişelere rağmen bir inanç alanıdır

EY Geleceğin Tüketici Endeksi, tüketicilerin neredeyse yarısının (yüzde 46) günlük yaşamlarını yönetmek için teknolojiye güvendiğini ortaya koyuyor. Teknolojiye ve teknolojik çıktılara artan inanç, satın alma kararlarını ve genel tüketimi de şekillendiriyor.

Araştırma, ankete katılanların yüzde 46’sının son 3 ayda çevrimiçi market teslimat hizmetlerini kullandığını ortaya koyuyor. Bu oran Haziran 2022’den bu yana yüzde 12’lik bir artış anlamına geliyor.

Gelişmekte olan teknolojiler de Haziran 2022’ye kıyasla iki kattan fazla arttı. Küresel olarak tüketiciler artık sanal platformları tercih ediyor. Ankete katılanların yüzde 66’sı, daha uygun fiyatlı alternatifler karşılığında verilerini paylaşmaya istekli olduklarını söylerken, yüzde 24’ü yapay zekanın rollerini tamamen değiştirebileceğinden endişe duyuyor. Araştırmaya göre teknoloji konusunda endişe duyan tüketicilerin kendilerine zaman veya para kazandıran araçları hızla benimseyecekleri görülüyor.

“İşletmeler teknoloji etrafında güvene dayalı bir ilişki geliştirmelidir”

Açıklamada görüşlerine yer verilen EY Türkiye Kontrol Birimi Ortağı, Tüketici İşleri ve Perakende Sektörü Başkanı Kaan Birdal, tüketicilerin yaşam döngüsü baskılarıyla baş edebilmek için tedbirli olmayı tercih ettiğini belirtti.

Birdal, tüketicilerin bütçelerini korumak için marka alışkanlıklarından uzaklaşmaya, temel ihtiyaç listelerini küçültmeye ve teknolojinin avantajlarını kullanmaya daha yatkın olduklarına dikkat çekerek, şunları kaydetti:

“Perakendecilere ve tüketim malları işletmelerine olan inancın azalması nedeniyle, işletmelerin kararlarının tüketici sadakati üzerindeki uzun vadeli etkilerini düşünmeleri gerekiyor. Bu bağlamda, rekabet etmek için inovasyon ve pazarlama çabalarını hızlandırmak faydalı olabilir. Öte yandan, teknolojinin hayatı kolaylaştırması, para ve zaman tasarrufu sağlaması ve çevresel etkilerin azaltılmasına yardımcı olması nedeniyle tüketiciler her zaman teknolojinin kullanıcısı haline geliyor. Tüketicilerin teknolojiye karşı tutumları, teknolojinin kendisi kadar hızlı gelişiyor. İlgi temelli bir ilişki geliştirmeli. Bunu yaparak, uzun vadede tüketici sadakati korunabilir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu